Thursday, February 12, 2009

masters @ dpLi @ kpLi??!!

alhamdulillah klas form 2 arini baek~!!sume dengar cakap :) walaopon pada mulenyer derang melawan....tp alhamdulillah lpas GPK dtg klas tu,trus sume ikot aper aku cakap.... :) thanx ckgu sbb dtg menjengah td :) may b ckgu kene salu dtg kot br derang nk dengar kate saye....hehehe....

okeh....sblom CNY br ni,aku ader cakap nk cite something kat korang kan??sori lar kengkawan sbb aku lmbt cite.....maklum lar tensen dengan situasi semasa.....arini br ok cket...tu y br nak cerita tu....haish dh melalut2 dh ni....

worite....korg tgk tajuk kat ats tu pon,korg da taw kan ape maksud entri aku kali ni :) yerp....aku nk sambung stdy....tp aku dlm dilema either nk sambung masters in edu, @ dpLi, @ kpLi.......kengkawan tolong aku yer :)


APER TU DPLI??

dpLi adalah diploma perguruan lepasan ijazah.....dpLi d tanggung oleh kerajaan....dpt elaun tetiap bulan n bile da abes tu, trus dpt posting....mcm kpLi gak~~

APER BEZA DPLI N KPLI??

Kursus ini terbuka kepada individu yang telah memiliki ijazah pertama dan berminat untuk memasuki bidang perguruan boleh memohon untuk mengikuti KPLI secara atas talian. Pelatih KPLI akan menjadi guru di sekolah rendah sahaja.
maknenyer, kpLi untuk guru2 y ingin mengajar d sekolah rendah....subjek y ditawarkan adalah subjek2 UPSR.....

manakala dpLi pula untuk bakal2 guru y ingin mengajar di sekolah menengah....banyak gak subjek y di tawarkan....tp kebanyakkanya bukan sbjk PMR....


aku beranggapan korg sume da taw aper itu masters in edu....

ok citenyer cani....sblum ni aku mmg teringin nk sambung masters....n utk melihat senyuman d bibir ayh aku, aku bercadang nk wat MEd (Math) ...tp setelah aku menjadi guru untuk jangka masa beberapa minggu ini (ari isnin ni genap sebulan aku d cni :D), mak aku plak cadangkan aku ambk kpLi @ dpLi.....katenyer peluang kerjaya lebih cerah......

untuk tidak menghampakan harapan beliau, aku hanya mengiakan sahaja....akhirnyer, aku sendiri berada dalam dilema.....tak pasti sama ada aku nk sambung masters, @ just kpLi @ dpLi...

aku dh bertanya n mntk pendapat beberapa org y bg aku, mereka lebih berpengalaman.....kat bawah ni contoh2 pandangan y mereka berikan (thanx all sbb bg aku sedikit idea :D) ;

1) better ambk dpLi @ kpLi sbb peluang kerja tu cerah....kompem2 da abes blaja,keje tgh tggu kite....

2) better masters sbb masters lebih tggi nilainya berbanding kpLi @ dpLi....

3) kalo nk jd lecturer, baek ambk masters....tp kalo nk jd ckgu, better ambk kpLi @ dpLi sbb gaji dpLi n masters same jerk.....huhu

4) ambk kpLi sbb kalo dpLi xpasti kementerian nk tanggung @ x....dpLi ambilan julai 2009 ader y pengajiannyer dh x d tanggung....kalo x d tanggung, bermakna mgkn keje x tggu kite....

5) masters laaa.....mn ader femili kite y ambk masters lagi~!!

6) bagi aku, student dpLi @ kpLi x reti mengajar sbb x d latih sepenuhnya....maklum lar educations deg holder blaja 4 taon br bleh jd ckgu...bbdk dpLi @ kpLi xsampai 1 taon, dh bleh jd ckgu...xlogik...xlogik...


adesss..tu lar d antara jawapan2 y aku terima.....banyak lagi sebenarnyer....tp nnti korang tanak bace plak kan~!!huhu....so,korg rase aku patot ambk y mane??tarikh tutup apply dpLi 9 mac depan.....mari kite berfikir bersama2 :) hehehe....

nk balik umah dh....bubye...assalamualaikum :)

14 comments:

Aishii Subject said...

bek amik kpli dpli.asik master je.busan lak aku dgr org amik master.ahahhaa

~sbnrnye aku pun dlm dilema nk decidekan utk ko.good luck cikgu!
nnt bile dh decided, btau la aku ye.aku nk dgr alasan ko..

cik afeera said...

ko ni x bg aku amek masters sbb ko da busan dengar org sambung masters lar ea :| alasan x membina langsung [-(


hahaha....nnti aku dh decide,aku gtaw yer :p

mademoiselle azieshakespeare said...

masters weyh...
i got the reasons, eheheh ;D

Anonymous said...

saye menghadapi prob yg same.. xtau nak decide mane satu.. bagi saye.. antara dpli or kpli, baik dpli sbb amik diploma tu ade value.. dgn dip tu bkn sahaje sek men, tp matriks, kementerian, jabatan pun boleh keje.. tp nak amik master byk kene fikir.. 2thn belajar.. kalo nak jd lec, kene amik yg buat research..tp lecturer xde masalah nak keje..oppurtunies luas.. saye pun bermasalah skrg.. skrg ni semua saye apply, tunggu je outcome nanti.. goodluck kepada awk

cik afeera said...

yang...let me know ur reason ;)


anonymous....errr dpli tu bleh ngajar kat matriks n u gak ker?y ni sy br taw....hehe...nyway gud luck 4 u too n thanx 4 ur info....


errr kalo wat dpli x dpt tajaan kPm,susah gak nk keje kan :|

Anonymous said...

salam.
baik mintak kpli n dpli
jadi cikgu senang..dah ade keje tetap..nanti dah jadi cikgu..leh smbung wat master lak atau phd..yg penting kerjaya dulu..

cik afeera said...

hehehe....thanx bdk skolah....dh apply 4 kpLi...arap2 dpt :) ni bdk skolah ni tadek blog ka???bak meh nk tgk blog bdk skolah :p

Fadzsh, pelajar IPGM said...

salam...hehe, bagi aku tuk korang yg pentingkan tahap pendidikan yang lebih tinggi + mencabar, baik amik DPLI dapat korang ajar budak menengah, bagi yang tak suke kpd cabaran pendidikan pula baik amik KPLI...kalau dilihat pada kesenangan smasa mengajar, memang KPLI untung,tak terlalu sibuk, leh dok angkat kaki, tapi jangan jadi guru pemalas ek!!!! tapi bagi aku, aku lebih suke DPLI, best mengajar budak menengah!!!!aku suke, tapi ape lah nasib sbb aku akan jadi guru skolah rendah, skrang ni dalam program PISMP, khusus tuk plajar lepasan SPM...baik jadi guru dulu, then baru amik master, kalu amik master boleh dapat tajaan kerajaan, kan kakitangan kerajaan...skrang ni penting kerje dulu, baru pendidikan....haha..apa apa pun tu terpulang pada korang lah ek, nak pilih mane, korang pandai2lah...

cik afeera said...

hehe....thanx fadzsh....eceli skrg ni aku ngajar d skolah menengah (gstt)....sakit mencabar sampai aku pnah terpikir utk tidak menjadi seorang guru~!!seriously bbdk kat cni sangat menguji tahap kesabaran aku y panas baran neyh :D tp biase lar....kalo x nakal,xkecowh,kompem x meriah ngajar kan.....ni sume pahit manis kehidupan aku sebagai seorang guru.....n so far....student aku y paling nakal skrg ni dh jadi rajen dlm klas aku....tp y dulunya rajen,skrg ni da agak pemalas cket...sukarnya nk kawal plajar 40 orang dlm satu klas :-j

Anonymous said...

slm..saya pelajar edu jgk..6 years course..termasuk foundation. saya amik kursus degree edu ni lepas spm..so ada persediaan dkt2 thn. B.ed (Hons) Tesl, program berkembar maktab dan universiti.
saya hanya nk luah pendapat saya..tentang apa jua pengajian pendidkan yang ditawarkan dengan tempoh yang singkat ni. mmg x patut. nk jd cikgu..who can teach by heart..bukan mudah kalau sekadar amik sebab xda keja lain..
so, kepada sesiapa pun, tolonglah..saya merayu..jgn jd cikgu kalau u r not willing to be a teacher..a truly teacher. kami
yang blajar 6thn just to get ijazah pendidikan ni pun rasa, belum penuh lg ilmu untuk mendidik dan memikul amanah..terima kasih..

Anonymous said...

Dah jadi cikgunker hehe.pndpatan saya hehe.kerjala dulu.klu lu dpt kpli pergila dpli pergila mana dulu la.master kn byk institusi tawar.skrg zaman bkn mcm dulu.xmsti ko ada phd ko pandai.klu dpt cikgu gua repect...stakat gstt xpela hehe

Anonymous said...

Entah....mohonla kpli tu ...ingat snang ke dpt..haha....

Unknown said...

Tak boleh ke nak ambil dpli dan master secara serentak di tempat yang sama? Boleh ke?

Unknown said...

Tak boleh ke nak ambil dpli dan master secara serentak di tempat yang sama? Boleh ke?