Monday, May 19, 2008

hidup adalah amanah~!!

"Sesungguhnya Allah menyuruh kamu menunaikan/melaksanakan amanah (pertanggungjawapan) terhadap org2 yang memberikan amanah itu.Dan apabila kamu menghukum antara manusia, lakukan dengan adil.Sesungguhnya Allah memberi pelajaran yang amat baik kepadamu.Sesungguhnya Allah Maha Mendengar lagi Maha Melihat."
(surah an-Nisa)

itulah d antara ayt yg ada dlm kitab suci kita...kita ni khalifah d muka bumi....sebagai seorg khalifah,kite d tugaskan menjaga dan mentadbir dunia ni dgn kebijaksanaan yg telah d kurniakan..... :)

erm.....jika d pandang pada kehidupan seharian ku.....layak kah aku ni d gelar khalifah??layakkah aku ni memegang sesuatu amanah??amanah apakah yg telah dan pernah aku pegang???
kalo nak d senaraikan amanah2 yg pernah aku pegang....rasenyer tgh mlm ni blom tentu aku abeh taip lagi..... :)
bkn amanah tu yg aku nak persoal kan skarang.....
persoalannyer.....pernahkah aku menjaga amanah itu dengan sebaek2nyer?pernahkah aku mengkhianati amanah yg d pertanggunjawapkan kepada diriku ini???
sebagai seorg pelajar.....ibu bapaku mengkehendak kan aku menunaikan amanah yg satu ini....iaitu belajar~!!
yer....semua ibu bapa nak tgk ank2 mereka berjaya kan...??mane ader ibubapa yg sanggup tgk anak mereka kecewa....yg sanggup tgk ank mereka gagal....ader ker??? [kalo ader.....gtaw aku ek :p]
ok....mase aku kecik2 dl [zmn2 skolah] alhamdulillah aku tunaikan semua kehendak mak ayh aku....aku berjaya...sampai aku terpilih masok program matrikulasi....
masok matrikulasi aku dh berjinak2 ngan dunia internet.....dunia chatting.... [my dad xsuke aku bechatting eceli]
dr ctu aku da mule brani nak jalinkan hubungan ngan sorg dak laki yg aku kenal dlm alam maya ni....walaupon br beberapa bulan kenal.....da brani trime cinta dier....n from that,result aku makin truk.....jauh dr femili membuat kan aku brani koling2 ngan bdk tu.....msg2 sampai lewat malam....duet yg spatotnyer aku gunekan utk blajar [bdk matrik dpt rm1000 1 sem], aku gunakan utk kol bdk tu....
result aku menurun ketika aku berpacaran :( my dad marah....sbb aku telah kecewa kan harapan mereka....[my mom xkesah kalo aku nak berpacaran....tp ader syarat...huhuhu...syaratnyer aku kene kapel ngan jiran mrangkap bakal menantu dier jerk :D ]tp alhamdulillah aku berjaya terpilih masok ke UTM Skudai....
bile makin jauh dr femili....perangai makin liar.....suke berkeliaran kat luar sampai ul 2 3 pagi....
ni pon tanpa pengetahuan mak ayh aku....
n aku rase banyak lagi yg aku penah wat [tidak menjaga amanah yg telah dipertanggungjawapkan]
kdg2 aku terpikir.....knape aku sanggup pegang jawatan dlm persatuan....sanggup pikul amanah n aku jalankan amanah2 itu dengan jayanye....tp amanah yg 1 itu....aku xmampu nak lakukan.... :(
amanah utk meraih segulung ijazah....mak ayh aku da antar aku sejauh ni.....sanggup berenggang ngan aku....sanggup masokkan sejumlah wang ketika aku memerlukan.....knape aku x sanggup korbankan sedikit keseronokan duniawi aku utk kebahagiaan semua pihak???
ntah lah.....sumenyer bergantung pada diri sendiri.....kalo diri sendiri xnak....cemane mende tu nak terjadi.... :)
fikir2 kan....dan slamat beramal ;)
***entri aper yg aku tulis kali ni :-s ntah lar....jiwa tgh kacau bilau :-s

2 comments:

Encik MamaT said...

selamat ber'amal..

cik afeera said...

orite l-)
tolong doakan yer ;;)